רשלנות רפואית בעקבות התעלמות ממושכת ממצוקה עוברית בלידה

רשלנות רפואית בעקבות התעלמות ממושכת ממצוקה עוברית בלידהלמרות שרבים מתייחסים ללידה כאל השלב הסופי שבו התינוק יוצא לאוויר העולם, הרי שמדובר על תהליך מורכב שיכול להימשך גם שעות רבות במקרים מסוימים המונה מספר שלבים. השלבים השונים כוללים את שלב פתיחת צוואר הרחם, הופעת צירי לחץ, התחלת התנועות הקרדינליות של העובר ויציאתו מהרחם והפרדת התינוק מהאם על ידי חיתוך של חבל הטבור והפרדת השלייה.

מאחר ומדובר על תהליך מורכב, לרוב הוא מתבצע בחדר לידה שממוקם בבית חולים תחת פיקוח, מעקב וסיוע של צוות רפואי שמתמחה בלידות. לרוע המזל לא אחת קורה שבעקבות רשלנות רפואית התהליך משתבש. במאמר זה נפרט אודות מצב מיוחד שבו הצוות הרפואי התעלם מסימני המצוקה העוברית במשך זמן רב.

מה היא מצוקה עוברית?

מצוקה עוברית היא מצב הנגרם במצבים בהם העובר לא מקבל מספיק חמצן כתוצאה מגורמים שונים. היא באה לידי ביטוי בקצב לב לא סדיר של העובר ומוגדרת כדופק הנמוך ממאה פעימות לדקה או בדופק הגבוה ממאה ושמונים פעימות לדקה. בדרך כלל את המצוקה העוברית בודקים בעקבות תחושה של האם. בכל מקרה שבו מספר התנועות היומיות קטן מהרגיל או בכל מקרה שבו התנועות חלשות מהרגיל, הרי שמומלץ לבצע בדיקות מצוקה עוברית בהקדם.

כדי לבדוק את מצבו של העובר מחברים את היולדת למכשיר מוניטור כדי לבדוק האם מתרחשת האטה של הדופק או האצה שלו שיכולה לרמז על קיום של בעיה, מבצעים לה בדיקות דם ושתן ובמקרים מסוימים יבוצעו לה בדיקות נוספות כמו למשל בדיקת אולטרסאונד, בדיקה פנימית ועוד.

התעלמות ממצוקה עוברית

בהקשר של מצוקה עוברית עלולים להתעורר מצבים רבים של רשלנות. בין היתר מדובר על חוסר אבחון של מצוקה עוברית או על חוסר הפנייה של האישה לבדיקות מוניטור. עם זאת, הרשלנות החמורה מכולן היא זו שבאה לידי ביטוי בכך שחרף חיבור האישה למוניטור וחרף קיום ברור של מצוקה עוברית, עדיין לא ננקטו הצעדים הדרושים.

מצוקה עוברית יכולה להתרחש כפי שציינו כתוצאה ממגוון רחב ביותר של גורמים. בין היתר היא יכולה להתרחש בעקבות ליפוף של חבל הטבור סביב צוואר העובר, כתוצאה מקשר שנוצר בחבל הטבור, כתוצאה ממעיכה של חבל הטבור על ידי אחד מאיברי העובר ועוד.

הטיפול הראשוני במצוקה עוברית כולל הזרמת חמצן ליולדת והנחיות לשינוי תנוחה אך במידה והמצוקה העוברית נמשכת יש לבצע ניסיון ליילוד התינוק באמצעות מכשור רפואי כמו מלקחיים למשל. במידה הניסיונות להוצאת העובר לא מצליחים יש לבצע ניתוח קיסרי.

התעלמות מהסימנים שמעידים על קיום של מצוקה עוברית יכולים לגרום לכך שבעקבות חוסר באספקת חמצן העובר יסבול מנזק מוחי ובמקרים אחרים הבעיה באספקת החמצן יכולה להוביל למות העובר ברחם ולהולדת תינוק מת.

דוגמה להתעלמות ממצוקה עוברית

מקרה אמתי שהתרחש בחיפה לפני מספר שנים הוביל לכך שנולד תינוק שסובל משיתוק מוחין. במקרה הנ"ל הגיעה ר.כ לחדר המיון עם תלונות על כך שהיא לא מרגישה את התינוק. האישה חוברה באופן מידי למוניטור ובוצעו בה כל הבדיקות הדרושות במחלקת יולדות.

לרוע המזל, בשל העברת משמרת לקויה ובשל חוסר בכוח אדם, איש לא דאג לבדוק את מצבו של העובר ולמעשה במשך שעות ארוכות היולדת שכבה במשך שעות ארוכות מבלי שאיש מהצוות הרפואי בדק אותה. בכל אותו הזמן המוניטור העביר נתונים שדי היה במבט חטוף בהם על מנת להבין כי העובר לא מקבל מספיק חמצן. בעקבות כך, התינוק בא לעולם כשהוא משותק מהצוואר ומטה ונזקק לסיוע יומיומי למשך כל ימי חייו.

ההתעלמות מסימני המצוקה העוברית במקרה הזה היו תוצאה ברורה של רשלנות ולתובעת נפסקו פיצויים על סך שלושה וחצי מיליון ₪.

מקרה נוסף של התעלמות ממצוקה עוברית

במקרים מסוימים הצוות הרפואי התייחס לסימני המצוקה העוברית, אך לא השכיל לבצע את הפעולות הדרושות להצלת העובר במועד הנכון. כך למשל קרה בבית חולים בדרום הארץ לפני שנתיים.

במקרה הנ"ל הרופא המטפל היה מודע למצוקה העוברית אך התמהמה בהגשת הסיוע. בסופו של דבר ניסיונותיו לבצע לידה מכשירנית עלו בתוהו וגרמו לו לבזבוז של זמן יקר וכשבסופו של דבר בוצע באם ניתוח קיסרי, התינוק נולד ללא רוח חיים. חשוב להבין שבכל מקרה שבו לא מגיע די חמצן לעובר כל דקה יכולה להיות הרת גורל לעתידו ואף לחייו ועל כן על הצוות הרפואי להתייחס בכובד ראש לסימני המצוקה העוברית ולפעול במהירות ובנחישות על מנת להפסיק את המצוקה.

דילוג לתוכן