רשלנות רפואית במתן אבחון למחלת שפעת חזירים בישראל

שפעת החזירים היא זן אלים של שפעת שיכולה להיות מחלה סוערת מאוד ולגרום לחולה להגיע אפילו לטיפול נמרץ. הווירוס מכונהרשלנות רפואית באבחון שפעת חזירים בישראל שפעת החזירים, כי במקור הוא הדביק חזירים ולא בני אדם, אולם עם השנים התפתח זן חדש (שמורכב ממספר זנים של שפעת) שהדביק גם בני אדם.

קצת על שפעת החזירים

שפעת החזירים עלולה לגרום לזיהום נשימתי ולדלקת ראות, וזו עלולה להתדרדר ולגרום לאי ספיקה נשימתית אצל החולה, ולסכן את חייו. הווירוס חודר לגוף על ידי מגע או תרסיס טיפתי בין היתר דרך שיעול. סימני המחלה הם כאבי ראש, כאבי גרון, חום גבוה, עייפות, שיעול , כאבי שרירים, עיניים, וכולי. מניעה מהדבקה יכולה להיות באמצעות שמירה על היגיינה, שמירת מרחק, ובידוד של החולים במחלה וחיסונים.

רשלנות באבחון המחלה

עיקר הרשלנות הרפואית שנוגעת לשפעת החזירים היא רשלנות רפואית באבחון המחלה, אבחון מאוחר או אבחון שגוי. האיחור באבחון השפעת, גורם לאיחור בטיפול, אשר מסבך את מצב החולה. אם לא מאבחנים במועד, החולה עלול לסבול מסיבוך של דלקת ראות ומסיכון למוות.

האבחן במועד הוא קריטי במידה כזו שהסיכוי לרפא אדם שחלה בשפעת החזירים תלוי במועד גילוי ואבחון המחלה. כאשר מגלים את המחלה מוקדם הסיכוי להירפא גובר. אם לא מגלים את המחלה בזמן אזי יכולים כאמור להיות סיבוכים חמורים כמו דלקת ראות קשה וסופנית.

אבחון מאוחר זו רשלנות רפואית. כאשר רופא משפחה או כאשר בבית החולים לא מאבחנים במועד וכאשר החולה נמצא בקבוצת סיכון הרשלנות גדולה יותר.

רשלנות בטיפול בשפעת החזירים

לא רק האבחון הוא קריטי אלא גם הטיפול במחלה ומניעה של הדבקה של הסביבה הקרובה. מי שנמנה על קבוצת סיכון חייב לקבל טיפול מידי, אחרת מצבו עלול להסתבך.

יש לדאוג שהחולה בשפעת החזירים יהיה בבידוד כדי שלא יחשוף אחרים למחלה וגם כדי שהוא עצמו לא ייחשף לזיהומים נוספים ווירוסים העלולים לפגוע בגופו, שכן המערכת החיסונית שלו במצב כזה היא חלשה. הבידוד חשוב במיוחד לחולים שנמצאים בקבוצות סיכון כמו : נשים בהריון, חולים במחלות כרוניות, ומבוגרים. הידבקות של חולה בתוך מוסד רפואי כמו בית חולים, יכולה להיות עקב רשלנות רפואית, חוסר הגיינה, והעדר בידוד בהתאם.

ידועה התרופה טמפילו לטיפול בשפעת וכאשר לא נותנים אותה בזמן המצב עלול להסתבך. אי מתן התרופה בזמן עלולה לעלות כדי רשלנות רפואית. על כן הגילוי והטיפול המיידי הם חשובים מאוד להצלחת הטיפול בחולה.

מן הפסיקה: תביעת רשלנות רפואית בשל רשלנות באבחון  שפעת חזירים

תביעת רשלנות רפואית הוגשה על ידי משפחתו של חולה בשפעת החזירים שנפטר אחרי שהגיע מספר פעמים לבדיקות בבית החולים עקב תלונות חוזרות ונשנות על שיעול, כאבי ראש וכולי. החולה לא אובחן במחלה, ונשלח הביתה על אף שראוי היה לברר את התסמינים מהם סבל ולשלול הדבקה בשפעת חזירים.

התובעים טענו שבית החולים לא אבחן את המחלה בזמן, ושהחולה לא טופל בתרופה הידועה נגד שפעת טמפילו – ועקב כך נפטר. כמו כן נטען שהחולה לא הושם בבידוד, ובית משפחתו לא הוזהרו מהדבקה כאשר ביקרו אותו, דבר שעולה גם כדי רשלנות רפואית.

תלונה למשרד הבריאות בשל רשלנות בגילוי שפעת החזירים

קיימת אפשרות להגיש תלונה לנציב תלונות הציבור במשרד הבריאות במקרים בהם היתה רשלנות בגילוי המחלה בזמן, רשלנות בטיפול שהוביל לסיבוכים במוסד הרפואי או רשלנות שנוגעת להדבקה בתוך המוסד עקב אי שמירת בידודים נאותים. מדובר בחריגה מסטנדרט הנדרש במוסדות הרפואיים, והעונשים יכולים להיות בין היתר עונשים משמעתיים נגד הצוות הרפואי האחראי.

עם זאת, לפני שפונים למשרד הבריאות חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין מומחה באם לנקוט בצעד כזה, וזאת כדי לא לפגוע בסיכויי תביעת רשלנות רפואית באם יוחלט להגישה. פניה למשרד הבריאות בתלונות על רשלנות באבחון או בטיפול חשיפת גרסה או פרטים אודות המקרים עשויים להשפיע על סיכויים של תביעה פוטנציאלית נגד הגורם הרשלן, ולפגוע בטענות התביעה.

 

דילוג לתוכן