ועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות

אנשים אשר סובלים מבעיות רפואיות הפוגעות בתפקודם היום יומי ומגבילות אותו, מוצאים את עצמם פעמים רבות מתקשים לעבוד ולהתפרנס כפי שעשו בעבר, או שאינם מסוגלים לצאת לעבודה כלל.

במצבים שכאלה, כאשר נפגע כושר עבודתו של האדם והוא אינו מסוגל לפרנס את עצמו בצורה נאותה עקב מחלה או נכות, הוא רשאי להגיש בקשה להכרה בנכותו בביטוח לאומי.

הכרה זו מזכה בזכויות שונות, ובמצבים הקשים אף בגמלת נכות חודשית. הגורם בביטוח לאומי בעל הסמכות לקבוע האם האדם יוכר כנכה, ולקבוע את אחוזי הנכות להם יהיה זכאי, הוא הועדה הרפואית של ביטוח לאומי.

הגשת בקשה להכרה בנכות בביטוח לאומי

תביעת נכות בביטוח לאומי כוללת כמה שלבים מקדימים:

  • מילוי טופס בקשה לנכות. את הטופס ניתן להשיג בסניפי המוסד לביטוח לאומי או באתר האינטרנט שלו.
  • צרוף מסמכים רפואיים המעידים על מחלתו או נכותו של התובע ועל מידת הפגיעה שגורמת המחלה או הנכות לתפקודו.

לאחר הגשת המסמכים יוזמן התובע לעמוד בפני ועדה רפואית. שלב הועדה הרפואית הוא השלב המשמעותי ביותר בתהליך תביעת הנכות ולכן מומלץ וחשוב להתכונן אליו.

כיצד להתכונן לוועדה רפואית?

1. חשוב להכין העתק של כל הדו"חות הרפואיים וכן לצרף מסמכים חדשים במידה ונוספו לאחר הגשת החומר לוועדה.

2. מומלץ להכין מסמך כתוב בו התובע מתאר את כל המגבלות שגורמת לו הנכות או המחלה, את כל הסימפטומים והבעיות. הסיבה לרישום היא, כי לעתים קרובות אנשים העומדים בפני הוועדה הרפואית נמצאים במצב לחץ ומתרגשים ועלולים לשכוח פרטים חשובים. רישום כל הדברים שרוצים להגיד יכול לעזור במצב זה. שכחה של פרטים חשובים בזמן הוועדה יכולה להיות משמעותית לגבי עצם ההכרה בנכות או לקביעת גובה אחוזי הנכות שמהם נגזרות אחר כך הזכויות השונות.

3. ביטוח לאומי מקיים סדנאות הכנה לוועדות הרפואיות ומומלץ להשתתף בסדנה שכזו. שם ניתן לקבל הסבר מפורט על הוועדה ומהלכה, על הדרישות והקריטריונים.

4. במצבים מסוימים כדאי להיעזר עם עורך דין כחלק מתהליך ההכנה לוועדה הרפואית. חשוב לדעת כי לפונים לוועדה מותר להגיע אליה עם מלווה. מלווה יכול להיות גם עורך דין.

כיצד מתבצעת וועדה רפואית בביטוח לאומי?

הרכב הועדה

ועדה רפואית כוללת רופא מומחה בתחום הבעיה של הפונה לוועדה. כמו כן כוללת הוועדה מזכיר האחראי על הניהול האדמיניסטרטיבי של הוועדה ועל שמירת זכויותיהם של הפונים אליה.

מהלך הוועדה

בתחילת הוועדה קורא הרופא את החומר הרפואי המצורף לעומק. לאחר קריאת החומר הרופא שואל את הפונה שאלות שונות הנוגעות למידת המגבלה שנגרמת לפונה בעקבות מחלתו או נכותו. לעתים יבקש הרופא לערוך לפונה גם בדיקה גופנית.

ישנם מקרים בהם הרופא יבקש מהפונה לבצע בדיקות נוספות אצל רופא או מכון המתמחים בתחום הבעיה הספציפי. במצבים אלה תשובת הוועדה תינתן רק לאחר השלמת החומר הדרוש.

לאחר בדיקת החומר הכתוב והבדיקה הרפואית הפונה משוחרר לביתו. צוות הועדה מחליט לגבי שאלת ההכרה בנכות והפגיעה בכושר העבודה של הפונה, ובהתאם לכך על גובה אחוזי הנכות להם הוא יהיה זכאי.

תשובת הוועדה הרפואית מגיעה לביתו של הפונה בדואר כעבור כמה ימים מיום הדיון בוועדה.

ערעור על החלטות ועדה רפואית

במידה והפונה אינו מסכים עם החלטות הוועדה זכותו להגיש ערר על החלטות הוועדה. ערר יש להגיש לאחר שיקול דעת בנושא, משום שוועדת ערר פותחת את התביעה מחדש, וכפי שהיא יכולה להעלות אחוזי נכות היא רשאית גם להפחית בהם.

על החלטותיה של ועדת ערר ניתן לערער בבית הדין לעבודה (במקרים בהם מוכח כי הועדה פעלה שלא כדין בלבד).

ועדה הרפואית בביטוח לאומי היא הגוף המוסמך לקביעת נכות בישראל.

אולי יעניין אותך גם:

ייצוג מקצועי מול ביטוח לאומי – טוב שיש מישהו מקצועי לצידך ברגעים אלו

.

דילוג לתוכן