חוות דעת רפואית משפטית

חוות דעת רפואית משפטיתמהי חוות דעת רפואית?

חוות דעת רפואית הינה מסמך כתוב של עמדת מומחה ביחס לנושא רפואי הנכתבת ביוזמת המומחה או לבקשת המטופל.

בשונה מחוות דעת רפואית רגילה, אשר נועדה להסביר נקיטת מהלכים רפואיים לרווחת המטופל, נעסוק במאמר זה בחוות דעת משפטיות של רופאים מומחים, אשר נשכרים על ידי הצדדים בתביעות רשלנות רפואית להוכחת עמדותיהם.

חוות דעת רפואית משפטית

בהתאם להוראות החוק ותקנות סדר הדין האזרחי בישראל, כאשר אחד מבעלי הדין מעוניין להוכיח עובדות כלשהן הקשורות לעולם הרפואה, יש לצרף לכתב התביעה חוות דעת של מומחה.

המומחה מוגדר בחוק כרופא או מומחה רפואי (בהתאם לרשימת הרופאים בתקנות). יצוין כי ניתן להגיש חוות דעת של מומחה מחו"ל.

תפקידה של חוות הדעת בתביעות רשלנות רפואית

בתביעות רשלנות רפואית, על התובע לצרף אל כתב התביעה הטוען לרשלנות, חוות דעת של מומחה רפואי באותו תחום בו נעשה המחדל. כך למשל במקרים בהם הרשלנות הנטענת אירעה כתוצאה מניתוח הגדלת חזה או הקטנתו, על חוות הדעת להיות מפי מומחה של כירורגיה פלסטית.

בית המשפט יטה לתת משקל רב יותר לחוות דעת מומחה של התמחות ספציפית בסוג העוולה. במידה והתובע לא צירף חוות דעת לכתב התביעה, תישלל ממנו האפשרות להוכיח את הרשלנות הרפואית.

עלות חוות דעת של רופא מומחה יכולה להגיע לאלפי שקלים. בדרך כלל המומחה הרפואי יבחן באופן ראשוני את התיק, ובמידה ויסכים לתת את חוות הדעת המפורטת, הוא יכתוב את חוות הדעת המקיפה.

במידה והתובע הינו במצב כלכלי רעוע, ואינו יכול להרשות לעצמו מומחה רפואי למתן חוות הדעת בנושא הרשלנות, יבחן בית המשפט את נסיבות המקרה, ובמקרים מיוחדים ימנה מומחה מטעם בית המשפט שיבדוק את התובע.

הבעייתיות בכתיבת חוות הדעת הרפואית

בתתי תחומים מסוימים בישראל, ישנו "קשר שתיקה" בין הרופאים, היוצר קושי להשיג חוות דעת רפואי בעקבות יחסי ההיכרות והחברות בין הרופאים. לעיתים רופאים שונים מפעילים לחצים כנגד רופאים על מנת שלא יכתבו את חוות הדעת הרפואיות כנגד חבריהם. בתחומים אלו יש להתייעץ פרטנית עם גורם מקצועי ומנוסה למציאת פתרון ספציפי.

כתיבת חוות על ידי המומחה הרפואי

כתיבת חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים דורשת מיומנות שרופאים רגילים אינם מוכשרים להם באופן כללי. ובית המשפט זקוק לחוות דעת מקצועיות לשם הוכחת עניינים ברפואה. על הרופא המומחה להיות מנוסה בכתיבת חוות דעת משפטיות.

כך למשל בעוד חוות הדעת של המומחה הרפואי בתביעות פיצויי תאונות דרכים מתמצית בהוכחת הקשר הסיבתי וגובה הנזק, בתביעות רשלנות רפואית יש להוכיח גם את אחריות הצוות המטפל, דהיינו את יסוד הרשלנות.

יצוין כי כותב חוות הדעת יהיה חשוף בהמשך לחקירה נגדית על ידי הצד שכנגד לשם מציאת פגמים בחוות דעתו ולקעקע את עמדתו. על הרופא המומחה הכותב את חוות הדעת להיות מיומן אף בפני חקירות אלו.

איך בוחרים מומחה לכתיבת חוות דעת רפואית?

בבחירת חוות דעת של מומחה רפואי, מומלץ לפנות לגורם או רופא מומחה שהינו בעל ניסיון וידע בכתיבת חוות דעת רפואיות לבית המשפט.

במידה ומטופל חש כי נפגע עקב רשלנות רפואית, מומלץ לפנות אל גורם מקצועי ומנוסה בתחום הרשלנות הרפואית. גורמים אלו מכירים בדרך כלל את הנפשות הפועלות ואת המומחים הרפואיים המובילים באותו תחום.

פעמים רבות מטופלים רבים פונים למומחה רפואי באופן עצמאי והדבר עולה בעוכריהם. לעיתים מפני שהם אינם מכירים את המומחה הרפואי לאשורו, ולעיתים מכיוון שהם פנו למומחה רפואי לא מהתחום הנכון לכתיבת חוות הדעת.

דילוג לתוכן