ועדה רפואית לאחר תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות, לצערנו לעתים קרובות. רוב התאונות גורמות לנזק, בין אם נזק לרכוש או נזק לגוף.

פגיעות גוף בעקבות תאונות דרכים נעות על הרצף של בין פגיעות קלות ושטחיות לבין פגיעות אשר גורמות לנזק ממשי זמני או קבוע.

נפגעי תאונות דרכים אשר נגרם להם נזק גופני בעקבות התאונה, נדרשים לעתים להיעדר מעבודה בשל כך, וישנם אף מצבים שנגרמת נכות אשר אינה מאפשרת את המשך החיים כפי שהם היו בטרם ארעה התאונה.

במצבים אלה, אחד הגורמים אליהם יש לפנות בבקשה לעזרה ופיצוי הוא המוסד לביטוח לאומי.

התביעה במצבים אלה היא תביעה להכרה בנכות ובעקבותיה לקבלת זכויות שונות, ביניהן גמלת נכות חודשית. על מנת לקבל הכרה בנכות מטעם המוסד לביטוח לאומי צריך לעבור ועדה רפואית.

מצבים בהם פונים לביטוח לאומי לאחר תאונת דרכים

הכתובת המרכזית לפיצוי לנפגעי תאונות דרכים היא חברת הביטוח. אדם שנפגע בתאונה תובע את הנהג הפוגע או את חברת הביטוח שלו.

אולם, ישנם מצבים שבהם הנפגע נותר עם נכות לאחר התאונה. נכות אשר אינה מאפשרת לו להמשיך ולתפקד כפי שתפקד בעבר ויתרה מכך, אינה מאפשרת לו להמשיך לעבוד כפי שעבד בעבר.

אדם שבעקבות תאונה או נכות אינו יכול להמשיך לעבוד כבעבר נחשב לאדם שכושר העבודה שלו נפגע.

נפגעי תאונות דרכים יכולים לפנות לביטוח לאומי בתביעת נכות במצבים שבהם כושר העבודה שלהם נפגע.

מצבים מסוג זה הם: אדם שעקב הפגיעה אינו יכול להמשיך לעבוד באותו מקצוע בו עבד לפני התאונה (למשל אנשים שנזקקים להרים משאות כבדים ואינם יכולים לעשות זאת לאחר הנכות וכדומה), אדם שאינו יכול להמשיך לעבוד אותו מספר שעות כפי שעבד בעבר: אנשים שעבדו בישיבה ונפגעו בגב ועקב הפגיעה אינם מסוגלים עוד לשבת שעות רבות.

ישנם גם אנשים שבעקבות תאונת הדרכים אינם מסוגלים לעבוד כלל עקב הפגיעה הקשה. המצב האחרון מכונה: אובדן כושר עבודה. מצבים של פגיעה או אובדן כושר עבודה הם העילה לפניה לביטוח לאומי בבקשה להכרה בנכות.

קבלת הכרה בנכות מטעם ביטוח לאומי

על מנת לקבל הכרה בנכות מביטוח לאומי חייבים לעבור דרך וועדה רפואית. וועדה רפואית בביטוח לאומי היא הגורם המוסמך לקבוע נכות ואחוזי נכות.

על מנת להגיע אל הוועדה יש להגיש בקשה על גבי טופס של המוסד. אל הטפסים יש לצרף אישורים רפואיים המעידים על הנכות ועל המגבלות שהיא גורמת לנפגע.

עם הגעת הטפסים לביטוח לאומי, יוזמן הפונה להתייצב בפני וועדה רפואית.

התנהלות הועדה לאחר קבלת התיק

ועדה רפואית מורכבת בדרך כלל משני אנשים: רופא המתמחה בתחום הפגיעה של התובע. במצבים של תאונות דרכים יהיו אלה פעמים רבות אורטופד או נוירולוג.

האדם השני הינו מזכיר הוועדה אשר אחראי על החלק האדמיניסטרטיבי של הוועדה, וכן על שמירת זכויותיו של האדם הפונה לוועדה (פרטיות, שמירה על כללים ונהלים וכדומה).

הועדה נפתחת בעיון של רופא הוועדה בדו"חות הרפואיים השונים. בהמשך, ישאל הרופא את התובע שאלות הקשורות למידת ההפרעה וההגבלה של הפגיעה על תפקודו היום יומי של התובע.

לעתים, לאחר התשאול, הרופא יבקש לערוך לנבדק בדיקה גופנית.

כמו כן יכולים להיות מצבים בהם הרופא יבקש מהנבדק לעבור בדיקות נוספות לפני קבלת ההחלטה הסופית.

כמה ימים לאחר הוועדה יקבל התובע בדואר את החלטת הוועדה.

המלצות להכנה לוועדה רפואית

מכיוון שוועדה רפואית היא וועדה כה קריטית לגבי קביעת נכות ואחוזי נכות חשוב להתכונן אליה היטב. ניתן להתכונן לוועדה בעזרת עורך דין המומחה בתחום או בעזרת סדנאות הכנה שמקיים המוסד לביטוח לאומי עצמו.

.

דילוג לתוכן