כך תעברו ועדה רפואית – טיפים ועצות

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף המדיני שאחראי על קבלת מרבית תביעות הפיצויים של אזרחים אשר נפגעו מבחינה תפקודית עקב מחלה קשה או עקב תאונה (תאונת דרכים או תאונת עבודה), והוא הגוף שמטפל בכל התחום הזה.

אנשים שמרגישים שהמוגבלות הפיזית או הנפשית שלהם מפריעה לתפקודם היומיומי ופוגעת ביכולת עבודתם, רשאים להגיש תביעה לצורך הכרה בנכותם ובקשה לקבל קצבת נכות כללית.

המוסד לביטוח לאומי מזמן את אותם התובעים להיבדק בוועדה רפואית שמורכבת מרופאים מתחומים שונים בעולם הרפואה.

הרופאים בודקים היטב את התובעים, מקשיבים לתלונותיהם, בודקים את ממצאי הבדיקות הרפואיות שהביאו עמם ומחליטים מה הם אחוזי הנכות הרפואית להם זכאים האנשים ומהו משך הזמן: האם הנכות היא זמנית או לצמיתות.

ההחלטה אשר מתקבלת בוועדה הרפואית היא חשובה וקריטית לגבי לא מעט תובעים, מכיוון שהיא קובעת את מידת זכאותם לאחוזי נכות ולקצבה חודשית.

אנשים רבים שמגישים בקשות לקצבת נכות איבדו את כושרם לעבוד ולהשתכר עקב מצבם הרפואי שהביא עמו מוגבלות תפקודית אשר מונעת מהם  להמשיך ולעבוד.

מסיבה זו חשוב מאוד להגיע מוכנים אל ועדה רפואית בביטוח לאומי, להכיר היטב את התהליך, לדעת מהי הדרך הנכונה להצגת הדברים, איך נכון להגדיר את המצב הרפואי ואיך לתאר אותו, ובאילו מסמכים רפואיים יש להצטייד מראש על מנת לצלוח את הוועדה ולקבל את הקצבאות החודשיות.

חשוב לדעת כי ישנם בעלי מקצוע מתחום המשפטים אשר מומחים בענייני ועדות רפואית, שאיתם ניתן להיוועץ ולקבל טיפים ועצות כיצד לעבור בשלום את הוועדות.

תחושת התרגשות

ברוב הפעמים בהן תובעים מוזמנים להיבדק בוועדה רפואית של ביטוח לאומי ישנה באוויר תחושה של התרגשות ושל לחץ.

מעמד זה הוא כלל לא פשוט, בעיקר עבור אנשים אשר ניגשים בפעם הראשונה בחייהם ואין להם שמץ של מושג בפני מה הם עומדים. החששות גדולים, ולפעמים קורה שמרוב לחץ ומתח אנשים שוכחים למסור לרופאי הוועדה פרטים חשובים מאוד אודות הבעיה.

מסיבות אלו, אנשים שחוששים מפני העתיד לבוא וחושבים כי לא יעברו בהצלחה את התהליך שבוועדות, זקוקים לטיפים ולעצות בנושא, וצריכים להתכונן בבית עוד לפני שהם ניגשים אל בדיקות הוועדה.

מומלץ מאוד לשנן בקול רם את הדברים שעתידים להיאמר אל מול אדם אחר, שכן זוהי דרך טובה להפחתת המתחים וההתרגשויות. אחרי שעורכים מספר חזרות בעל פה, קל יותר לעמוד מול הוועדה הרפואית.

הכנת חומרים רפואיים מתאימים

הנוכחות של התובע עצמו בבדיקה אצל הרופא במסגרת הוועדה הרפואית ועצם העובדה שהוא מציג בעל פה את מצבו הרפואי, אינם מספיקות על מנת לתאר בצורה מושלמת את כל הדברים. עם דברים שנאמרים בעל פה אפשר בהחלט להתווכח, אך עם עובדות כתובות שחור על לבן בתוך מסמכים רפואיים קשה מאוד לעשות זאת.

רופאי ועדות רפואיות יכולים להעריך בכובד ראש את המצב של אנשים אשר מגיעים מוכנים עם כל האישורים והמסמכים הרפואיים הרלוונטיים למקרה המסוים של כל תובע ותובע, והם לא מקבלים החלטות רק על פי דברים שנאמרים בעל פה.

חשוב מאוד שתובעים שניגשים לבדיקות בוועדות רפואיות של ביטוח לאומי יגיעו מוכנים עם תוצאות של בדיקות שונות (נפשיות או פיזיות), בדיקות C.T, בדיקות M.R.I, חוות דעת מרופאים שונים, אולטרה סאונד, צילומי רנטגן וכדומה, הכול בהתאם לכל מקרה ומקרה.

הבדיקות שאיתן מגיעים התובעים אל הוועדה הרפואית מתארות באופן מוחשי וברור מהן רמות הפגיעה ועד כמה חיי התובעים מושפעים מהן.

הצגת המצב הרפואי בפני הועדה

הבדיקות בוועדה רפואית לא נמשכות יותר ממספר דקות בודדות בשל העובדה שיש עומס כבד של תובעים שאמורים להיבדק. מכיוון שהזמן קצר והמלאכה מרובה, מומלץ להתכונן נכון כדי להציג את הדברים בצורה ברורה, חד משמעית, תמציתית ומובנת. כדאי להתכונן מראש על אופן הסברת הדברים, להחליט מה לומר ועל מה לוותר, ולמסור לרופאים רק את המידע שמתאים לפגיעה ולנכות.

פירוט הדברים במלואם

חשוב מאוד לזכור לתת פירוט מלא של כל הטיעונים בקשר למצב הרפואי, שכן האינפורמציה המלאה חשובה ביותר בשעת החלטת הוועדה.

אם לא נאמרו הדברים, הם נחשבים כלא קיימים ואין כל התייחסות לגביהם מצד הרופאים. ועדה רפואית יכולה פעמים רבות לגרום ללחצים שמובילים להשמטת פרטים נחוצים וחשובים, ולכן כדאי מאוד להגיע עם רשימה של כל הפרטים בנקודות חשובות, כך שלא יישכח דבר.

כמו כן, כדאי גם להכין סיכום קצר כתוב אשר בתוכו יכללו כל הטיעונים. אפשר לבקש להכניס את הסיכום לתיק התביעה, על מנת שהרופאים יוכלו לקרוא אותו כאשר הם מקבלים את ההחלטה לגבי הזכאות לנכות ולקצבת נכות.

דילוג לתוכן