המלצה לניתוח שלא מתאים

המלצה לניתוח שאינו מתאיםבמדינת ישראל של שנת 2014 הניתוח הפלסטי השכיח והמבוקש ביותר הוא ללא ספק ניתוח להגדלת חזה (ניתוח להגדלת שדיים). למעשה יותר ממחצית מהניתוחים הפלסטיים המבוצעים כיום בישראל הם ניתוחים מסוג זה.

בנוסף לניתוחים להגדלת חזה ישנם סוגים נוספים של ניתוחי חזה שכוללים בין היתר ניתוחים להרמת שדיים ללא הגדלת נפח השדיים, ניתוחים להקטנת חזה, ניתוחים לשחזור רקמת שד לאחר כריתה מלאה או חלקית או לאחר טראומה לשד ועוד.

חשוב להבין שבדומה לכל ניתוח אחר, גם ניתוח פלסטי בחזה טומן בחובו לא מעט סיבוכים אפשריים וסכנות מסוימות. הסיבוכים עלולים להיות אסתטיים בלבד כמו למשל במקרים בהם לאחר הניתוח וירידת הנפיחות מתגלה כי ישנה א-סימטריה בחזה אך עלולים להיות גם רפואיים.

סיבוכים רפואיים יכולים לכלול דימום מסיבי מרקמת השד, זיהום מקומי או מפושט ועוד. חלק מהסיבוכים האלו בלתי נמנעים וחלק מהם יכלו להימנע לו המנתח היה פועל בזהירות וברמת המקצועיות המצופות ממנו מתוקף היותו רופא מנתח.

באילו מקרים ישנה עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בניתוחי חזה?

ישנם מקרים ומצבים רבים מספור שיכולים להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בניתוחי חזה בהם לא נעסוק במאמר זה. בין היתר הרשלנות יכולה לבוא לידי ביטוי בשימוש בטכניקה לא מקובלת, בביצוע הניתוח על ידי מנתח לא מיומן או לא מוסמך, בגרימת סיבוכים שיכולים היו להימנע לו המנתח היה נוקט במידת הזהירות המצופה ממנו ועוד. במאמר זה נדון בסוג מסוים של רשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי בהמלצה על ניתוח לא מתאים.

מה הוא ניתוח לא מתאים?

בניגוד למה שרבים חושבים, ניתוח להגדלת חזה למשל הוא לא ניתוח אחד ויחיד כי אם משפחה שלמה של ניתוחים אפשריים שמבוצעים בטכניקות מגוונות. בדיוק כך ישנם גם שתלים שונים שניתן להחדיר לרקמת השד שנבדלים זה מזה בסוג המילוי של השתל (סליין או סיליקון למשל), בנפח של השתל, בצורה שלו ועוד.

לא כל סוג ניתוח מתאים לכל אישה באשר היא. ישנם ניתוחים שיפים לנשים מסוימות אך עלולים להיות מסוכנים ואף הרסניים ביותר לנשים אחרות. אי לכך, המלצה על ניתוח לא מתאים בכל הקשור לניתוחים פלסטיים בחזה בהחלט יכולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית והדבר נכון במיוחד במידה ובעקבות ההמלצה המנותחת סבלה מסיבוכים.

ניתוח לא מתאים יכול להוות למשל ניתוח שלא מבוצע בטכניקה המתאימה לאישה או לתוצאות להן היא מצפה ועליהן הוסכם מראש, ניתוח שכולל שימוש בשתל לא מתאים ועוד.

האם כל אחת מתאימה לעבור ניתוח פלסטי בחזה?

כיום ידוע כי לא כל אישה אכן מתאימה לעבור ניתוח פלסטי בחזה. לרוע המזל, ישנם מנתחים רבים שמתעלמים מסימני האזהרה ובכל זאת מחליטים לבצע ניתוחי חזה גם בנשים שאינן מתאימות לפרוצדורות כירורגיות מסוימות. כפי שניתן להבין,

לא זו בלבד שיכולים להתרחש מקרים שבהם מנתח ימליץ על סוג מסוים של ניתוח שאינו מתאים לביצוע במטופלת מסוימת, אלא שבמקרים מסוימים המנתח עלול להמליץ על ביצוע ניתוח באישה שלא מתאימה לעבור ניתוח חזה משום סוג שהוא. להלן דוגמאות לנשים שלא מתאימות לעבור ניתוח חזה:
•    אישה שמחזיקה בציפיות לא מציאותיות או לא מותאמות למציאות בנוגע לתוצאות הניתוח.
•    אישה בעלת גורמי סיכון משמעותיים שכוללים למשל עישון מאוד כבד.
•    מטופלות שסובלות מזיהומים בחזה או ממחלות קשות אחרות.
•    נשים או ליתר דיוק נערות שטרם סיימו את ההתפתחות המינית שלהן.

הגשת תביעה בגין המלצה לניתוח לא מתאים

לפני שמגישים תביעה בגין רשלנות רפואית מסוג זה חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין שמתמצא בתחום ושמכיר את החוק מאחור ומלפנים. עם זאת, עורך דין הוא לא רופא ועל מנת לבסס תביעה, ישנה חשיבות עליונה לשכור את שירותיו של רופא מומחה שתפקידו במקרה הנידון הוא לספק חוות דעת מקצועית.

רק במקרים שבהם יחליט בית המשפט בהתאם לנסיבות ובהתאם לחוות הדעת הרפואית כי אכן הומלץ למנותחת לעבור ניתוח לא מתאים וכי אכן בעקבות המלצה זו סבלה מבעיות שונות לרבות בעיות אסתטיות, נפשיות או פיזיות (ישנו צורך להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין ההמלצה לנזקים), תהיה התובעת זכאית לקבלת פיצויים על פי החוק.

דילוג לתוכן