אבחון ידני של סרטן השד

אבחון ידני של סרטן השדחשיבותו של אבחון מוקדם

סרטן שד הוא סרטן בר ריפוי. נשים רבות מבריאות מהמחלה. סיכויי ההחלמה עולים כאשר המחלה מאובחנת בשלב מוקדם, כאשר היא מוגבלת לשד, וטרם שלחה גרורות לאיברים מרוחקים או לקשריות לימפה. קיימים כמה אמצעים לגילוי מוקדם של סרטן השד, ויש הטוענים שאבחון בבדיקה גופנית הוא אחד מהם.

בדיקה ידנית של השד

בדיקה של השד על ידי רופא (או באופן עצמאי) יכולה לגלות שינויים שונים המחשידים לקיומו של גידול. הסימן הקלאסי בבדיקה גופנית הוא גוש נימוש בשד. הגוש בדרך כלל מקובע, ולא זז עם הנעה של הרקמה. את הגוש יכולות ללוות קשריות לימפה מוגדלות בבתי השחי, המסמנות פיזור משני של הגידול אל מערכת הלימפה.

סימנים נוספים שיכולים לעלות בבדיקה ידנית הם א-סימטריה של השד, שינויים בעור (המופיעים בסרטן "דלקתי" – אינפלמטורי), משיכה אחורה (רטרקציה) של הפטמה, והפרשה מהפטמה.

אופי הבדיקה

קיימות מספר שיטות שונות לבדיקה של השד. המשותף לכל השיטות הוא הצורך בבדיקה מסודרת, שיטתית, הכוללת התבוננות מכמה זוויות ומישוש השד כולו, החל מקו בית השחי.

בדרך כלל מבקש הרופא הבודק מהאישה לשכב על גבי המיטה, ולהניח את היד הקרובה לשד הנבדק על המצח ועל הכתף, כאשר הוא בודק את החלק החיצוני והפנימי של השד. הרופא עובר על פני השד במישוש עדין ועמוק, לזיהוי גושים נימושים, ובוחן גם את בתי השחי.

ההתבוננות בשד נעשית כאשר האישה עומדת, מניחה את ידיה על המותניים, ומתכופפת קדימה. טכניקה נכונה מעלה את רגישותה של הבדיקה והופכת אותה ליעילה יותר.

בדיקה עצמית של השד

בעצם, את הבדיקה הנעשית במשרדו של הרופא ניתן לעשות גם באופן עצמאי, ובתדירות גבוהה. הבדיקה עצמה נעשית באופן דומה, כאשר חשוב למשש באופן מסודר את כל השד. אישה המכירה את גופה יכולה לזהות שינויים חשודים, ולפנות לבדיקות רפואיות אבחנתיות נוספות.

עם זאת, חשוב לדעת שעד כה טרם הוכח שבדיקה עצמית תקופתית מקטינה את הסיכון לתמותה מסרטן השד. אדרבה, לעיתים מישוש של גושים שפירים מביא לידי ביצוע בדיקות אבחנתיות מיותרות (כדוגמת ביופסיה), ולכן ההמלצה על בדיקה זו עודנה שנויה במחלוקת.

רשלנות רפואית באבחון ידני של סרטן השד

רשלנות רפואית באבחון ידני של סרטן השד קשורה בראש ובראשונה במתן משקל כבד מדי לבדיקה זו. מחקרים רפואיים שפורסמו בספרות הראו שבדיקה ידנית לא מהווה תחליף לבדיקות סקר אחרות לגילוי מוקדם של סרטן השד.

ככל הנראה, גוש בשד המתגלה בבדיקה ידנית, ובייחוד בבדיקה עצמית של השד, הוא גוש גדול למדי, שייתכן מאוד שכבר התפשט מעבר למיקומו הראשוני. לכן, חשוב להסביר לנשים שבדיקה ידנית איננה תחליף לבדיקות סקר אחרות – ובייחוד ממוגרפיה ובדיקת אולטרה סאונד.

עם זאת, בדיקה של השד אצל הרופא היא בדיקה קצרה, מהירה ויעילה, שיכולה לזהות ממצאים חשודים בשד. אי ביצוע של הבדיקה לעיתים מזומנות נחשבת גם היא רשלנות רפואית.

חובתו של הרופא המטפל לבדוק אישה בגיל המבוגר כדי לשלול נוכחות של סרטן השד, או לכל הפחות להציע בדיקה שכזו. בדיקה מהירה שאיננה לפי ההמלצות הרפואיות תזהה אחוז קטן יותר של גושים בשד, ומהווה גם היא רשלנות רפואית.

בבדיקה ידנית מתגלים במקרים רבים גם גושים שאינם ממאירים. בגיל הצעיר נפוץ בייחוד גידול המכונה "פיברואדנומה". לעיתים ניתן למשש גוש בשד של אישה מניקה, המלווה בחום, ומרמז על אבסס זיהומי, ולא גידול ממאיר.

חשוב לזכור את הסיבות השונות להימצאותו של גוש בשד, אבל על הרופא הבודק למצות את האפשרויות האבחנתיות העומדות לרשותו, ולא להניח שמדובר בגידול שפיר בטרם הוכח כך באופן ברור.

דילוג לתוכן