רשלנות רפואית בבדיקת אולטרסאונד

רשלנות רפואית בבדיקת אולטרסאונדבדיקת אולטרסאונד היא בדיקה רפואית ממשפחת בדיקות ההדמיה. הבדיקה מאפשרת לבצע הדמיות של איברים פנימיים ולאבחן מגוון רחב ביותר של פתולוגיות.

בבדיקת האולטרסאונד נעשה שימוש נרחב בעיקר בתחום הגסטרואנטרולוגיה, הגניקולוגיה, הקרדיולוגיה, האנדוקרינולוגיה והאורתופדיה.

הפעולה של מכשיר האולטרסאונד מבוססת על עיקרון ההד: מכשיר האולטרסאונד מפיק גלי קול בתדירות גבוהה והגלים המוחזרים מגיעים ליחידת העיבוד המרכזית של המכשיר ומעובדים לכדי תמונה.

גלי הקול החוזרים מושפעים במידה רבה מסוגי התווך בהם נתקלו במסלולם וכך ניתן ליצור הדמיה של רקמות הגוף השונות. הבדיקה מאפשרת לקבל תמונה מצוינת בעיקר של רקמות רכות ושרירים בדגש על נקודות מפגש בין חללים מלאי נוזלים למוצקים. כמו כן, נעשה שימוש נרחב בציוד האולטרסאונד במהלך ההריון על מנת לוודא את תקינות מערכות העובר ולשלול מומים מולדים.

רשלנות רפואית באי הפנייה לבדיקת אולטרסאונד

בדרך כלל בדיקת אולטרסאונד אינה מהווה חלק מבדיקות הסקר הקבועות המבוצעות לאוכלוסייה הכללית באופן שגרתי (למעט במקרה הריון) ולמעשה על מנת לקבל תור לבדיקת אולטרסאונד, יש לקבל הפנייה מיוחדת מרופא מומחה.

ההפניה לביצוע בדיקת אולטרסאונד ניתנת למטופל לפי החלטת הרופא המטפל וההחלטה של הרופא המטפל נתונה לשיקול דעתו המקצועי ולפרוטוקולים המקובלים בתחום הרלוונטי לבדיקה.

לרוע המזל, במקרים רבים נוצר מצב שבו הרופא החליט שלא להפנות את המטופל לבדיקה ובעקבות כך מצבו של החולה החמיר ונותר לא מאובחן במשך זמן רב. במקרים מעין אלו, בהחלט ייתכן כי ישנו מקום לשקול הגשה של תביעה בגין רשלנות רפואית.

על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית במקרים כאלו יש להוכיח לבית המשפט כי כל רופא סביר אחר היה בוחר לשלוח את המטופל לבדיקת אולטרסאונד – מבחן הרופא הסביר – וכי אי הפניית המטופל לבדיקה הובילה לנזק שניתן לאמוד באחוזי נכות.

רשלנות רפואית באבחון שגוי של בדיקת אולטרסאונד

בדיקת אולטרסאונד מאפשרת לרופא לקבל תמונה של מערכות הגוף, אך כל מי שאי פעם נכח בבדיקת אולטרסאונד יכול להעיד כי התמונות המתקבלות בבדיקה אינן ברורות לכל עין. על מנת לפענח את המידע שמתקבל בבדיקת אולטרסאונד יש להחזיק בידע רב וכמובן שגם ניסיון רב מעולם לא הזיק בתחום זה ובתחום הדיאגנוסטיקה באופן כללי.

מדי שנה מוגשות תביעות רבות בגין רשלנות רפואית בישראל כמו גם בעולם שעוסקות במקרים בהם הממצאים שעלו מהבדיקה לא פוענחו באופן הנכון. ברוב המקרים מדובר על תביעות שמוגשות לאחר שבעקבות פענוח שגוי של בדיקת אולטרסאונד, פתולוגיות מסוימות נותרו ללא אבחון. במקרים רבים אבחון שגוי של בדיקת אולטרסאונד עלול לגרום להחמרת המצב הקיים וכן להולדת תינוק שסובל ממומים גופניים חמורים.

גם במקרה הזה, על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית, יש להוכיח כי כל רופא סביר אחר היה יכול להסיק את המסקנות המתבקשות לאור הממצאים וכי האבחון השגוי גרם לנבדק לנזק.

רשלנות רפואית בביצוע בדיקת אולטרסאונד

אחד החסרונות הגדולים ביותר של בדיקת האולטרסאונד בהשוואה לבדיקות הדמיה אחרות כמו למשל בדיקת CT או בדיקת MRI הוא שאחד הגורמים המרכזיים להצלחת הבדיקה הוא האדם שמבצע אותה.

על מנת ליצור הדמיה איכותית ומדויקת על מבצע הבדיקה להחזיק בניסיון רב ויש שיאמרו שגם במיומנות גבוהה. ישנם גורמים רבים שיכולים להקשות על הפענוח של הממצאים שכל כולם קשורים לגורם האנושי ובמקרים רבים מספור בעקבות חוסר מיומנות של מפעיל מכשיר האולטרסאונד, הממצאים שעלו מהבדיקה היו שגויים.

רשלנות רפואית באי התייחסות לממצאי בדיקת האולטרסאונד

אחד הסוגים החמורים ביותר של רשלנות רפואית בהקשר של בדיקת אולטרסאונד בא לידי ביטוי במצבים שבהם המטופל הופנה לביצוע של בדיקת אולטרסאונד בהתאם לפרוטוקולים המקובלים, עבר את הבדיקה באופן מקצועי ואמין וחרף העובדה שהתגלו ממצאים חשודים בבדיקה, לא זכה לקבל טיפול ולא הופנה לבדיקות המשך על רקע התעלמות הרופא המטפל מהממצאים שעלו בבדיקה.

במקרים מסוימים מצב זה נגרם כתוצאה מבעיות תקשורת בין מכון האולטרסאונד לרופא המטפל, במקרים אחרים הרופא המטפל קיבל לידיו את הממצאים, אך שכח להתייחס אליהם ובכל מקרה מדובר על רשלנות רפואית מהמעלה הראשונה שעלולה לעלות למטופל ביוקר רב מבחינה בריאותית.

דילוג לתוכן